The depression of the long distance runner

I tisdags kväll var allt finemang. Vi hade varit på bilaffären, så gott som bestämt oss för en bil och på kvällen lagade en förkyld Nea mat så att jag kunde styrketräna. Totalt körde jag 75 minuter styrka (överkropp + Pilates) och jag kände mig väldigt duktig. Det var längesedan jag styrketränade så länge!

Under onsdagen skulle vi skicka en tidning på tryck – alltid en lättnad…. man kan släppa den och bara vänta på att få se den komma som bilaga i en av våra största tidningar. På onsdagskvällen tänkte jag dessutom köra ett långt rullskidspass som jag verkligen såg fram emot.

I går vaknar jag trött. Jag cyklar – pga bilkrångel och envishet – till jobbet i fullkomligt snökaos. Blötsnön piskar mig i ansiktet och jag kommer till jobbet dyngsur och mer vit än svart, trots att rocken är svart, skorna svarta och jeansen svarta. ”Helvete! Nu kan jag varken åka rullskidor eller springa ikväll”

Jag åker till Stockholm på möte och möter en hufvudstad i regn, en diametral motsats mot Östra Aros snökaos. I Stockholm får jag två samtal:

1. Den bästa artikeln i tidningen måste tas bort för att den handlar om en snubbe som producerar vin av Björksav. Tidningen som bilagan skulle ligga i stoppade helt sonika artikeln. Ok, att reklam för Alkohol måste innehålla varningstext, men en redaktionell text? Hela tidningen räknades som en annonsbilaga så vi fick i panik välja två andra artiklar att fylla utrymmet med – två okorrade artiklar. Dessutom fick jag meddela den otroligt trevlige killen som jag intervjuade att artikeln inte skulle bli av. ”Ma dai! Che cazzo!!!!”

2. Bilhandlaren ringer. Helt plötsligt hittar han på helt andra villkor för bilköpet. Nu är villkoren tvärtom mot för det vi pratade om bara för två dagar sen och under tisdagen. ”Förbannade jävla klåpare!!!” Bilköpet styrdes av.

Ett, tu, tre. Henrik var less, arg, besviken och förbannad i går. Alldeles matt var jag på kvällen och jag kunde inte ta mig ut för att få utlopp för min besvikelse. Slasken var överallt.

I dag vaknade jag trött, arg och fortfarande alldeles matt. Kom iväg försent. Gick till cykeln: den hade frusit igen. Och vi är inga rökare så tändare fanns inte att tillgå. Då gick jag i stället till den gamla bilen: den var alldeles täckt av snö. Typ en decimeter hård, isig snö. Och när jag satte igång motorn för att värma upp bilen så brummade den som värsta Harleyn.

Avgasröret är glappt/trasigt sedan en längre tid. Dessutom har plastskyddet under motorn lossnat och ligger och skrapar i marken. Jag gav upp. Jag gick hem och jobbade hemifrån.

Nu känns det aningen bättre på grund av att jag stack ut på min lunch och sprang 7,5 km i slasken och halkan. Kanske inte så jättesmart, för det högg till lite grand i mitt vänstra knä, men det kändes himla bra att bara komma ut och jogga lite. 5,16 tempo höll jag hela vägen.

Måste försöka jobba lite nu.
Men jag bilr så avis på Er Stockholmare.
Ni har ju ingen snö.
Ni kan åka rullskidor och löpa obehindrat.
Jag kan knappt göra varken eller.

Merde!

Annonser

Ze Lizt # 8

Listan fick ett uppehåll av naturliga skäl: jag är nämligen inte helt hundra på vad som är mål nummer åtta. Först skrev jag ner ”Vätternrundan” för det kändes naturligt – jag och några polare ska göra klassikern i år. Men sen sa L att han inte ville cykla 30 mil, alltså struntar han i klassikern. Själv är jag tvehågsen över Vasaloppet då det inte verkar som att det kommer någon snö hit till Uppsala. Alltså är det inte helt självklart att jag kommer att genomföra klassikern i år. Särskilt inte eftersom Vätternrundan kostar väldigt mycket att genomföra.

– Anmälningavgift 1400 kr (typ, minns inte exakt)
– Cykel 5-10 000 kr
– Div. cykelutrustning till det.

Jag vet helt enkelt inte om jag vill göra det. Men om jag får för mig att genomföra klassikern i år så är Vätternrundan mål nummer åtta. Loppet sker 14 dagar efter mitt livs första Marathon.

Ze obvious question: Hur knäpp är jag som ens tänker på det?

Veckosummering

Måndag: Vila
Tisdag: Pilates + styrka: 50 minuter
Onsdag: Vila
Torsdag: Vila
Fredag: Vila
Lördag: Pilates + styrka: 30 minuter & Rullskidor 50 minuter
Söndag: 11,36 km

Positivt: Jag fick återigen två Pilatespass och jag gjorde det bästa av de friska dagar jag hade.
Negativt: Onsdagens spinningpass och ett till löppass gick bort pga halsont. Därmed sprack min plan på fem pass under veckan.

TIPS, TACK!

Dag tre och nu sms:ade Nea att hon har jätteont i halsen. Ont, mer ont och nu jätteont. Tre dagars förvandling. I går klarade jag styrketräning utan problem, men kände mig blek efteråt. I dag har jag lite ont i svalget och känner mig blek, men jag har ett ”spänstigt” steg och känner mig inte tung i kroppen.

Jag hade tänkt köra Spinning 60 min idag, men det har jag skippat. Det känns inte förnuftigt att utsätta kroppen för det. Men samtidigt känns det lite som att om jag inte tränar på några dagar så tappar jag geisten som jag lyckats bygga upp de senaste 14 dagarna.

Hur gör ni?
Hur tänker ni?

L brukar säga att träning vid halsont is a big NONO!

Kanske för mycket gnäll?

Två av mina bekanta har sagt att det är för mycket negativism på min blogg. De vill läsa positiva saker, helt enkelt. Och visst förstår jag. Men samtidigt så lyder ju underrubriken ”kampen för att bli en stabil löpare”

Alla som försöker bli duktiga löpare vet ju vilken kamp det är. Kamp mot psyket, kamp mot en ovan kropp och kamp mot drömmar och mål. Det skulle kännas fånigt om jag bara skrev att ”Idag tränade jag så här länge, så här bra! Grymt va?” Nej, detta är ju lika mycket en dagbok för mig som det är ett sätt att kommunicera med släkt och vänner.

Detta är min kamp.
Och det är jävligt många motgångar längs vägen.
Nu verkar en förkylning vilja belägra min hals.
Trots det så blev det Pilates + styrka i totalt 50 minuter i dag.
Men jag var gode blek efteråt.
The struggle continues

Sammanfattning v.3: Je suis content

Vecka 3

Måndag: Vila
Tisdag: Ofrivillig vila. Kom hem från jobbet och var helt slut och orkade inte.
Onsdag: 60 minuters lunchspinning
Torsdag: Pilates + 8,16 km
Fredag: Vila
Lördag: Pilates + Rullskidor 25 minuter (plus 30 minuter cykelfärd i orkanen… 🙂 )
Söndag: 11,36 km (längsta passet sedan 11 november!)

Denna vecka hoppas jag kunna ha fem träningsdagar. Fortsätter jag att köra varierat, med spinning, rullskidor (nu ska det ju komma snö, dock!) och löpning så ska det nog gå bra det här. Det jag saknar från vecka tre är ett styrketräningspass. Förvisso är Pilates bålstyrka och flexibilitetsövningar, men jag behöver ett styrketräningspass för ryggen någonstans under veckan.

Perfekt dag

Det började rätt illa. Klockan ringde första gången klockan 11 och efter några snoozningar var det dags att gå upp. Vi såg Scrubs, åt frukost och hade båda lite huvudvärk. Efter att vi sett Anna-Karin Olofsson komma tvåa i skidskyttet stack vi till IKEA och shoppade lite, sedan köpte vi pastasallad och några böcker på Coop och åt upp salladen i vår lilla 360. Bilen blev rätt immig så jag kan tro att folk fick för sig att vi gjorde annat än just kolhydratladda.

På väg hem från IKEA släppte jag av Nea på Nautilus för hon skulle köra power 30 min + spinning 60 min. Själv hade jag löpning i åtanke, men det skulle få vänta till typ halv sex, sex eftersom maten skulle smälta först. Jag fixade pojkvänspoäng genom att städa massor och diska innan jag stack iväg på min cityrunda på dryga 11 k.

Jag var rätt mör. Dels var jag lite bakis tidigare på dagen, sen var vi och flängde på fullsmockat IKEA och Coop innan jag kom hem och donade i nästan två timmar. Jag fick håll rätt tidigt, men jag har blivit bättre på att ”andas bort” hållet så länge som jag håller ett rätt lugnt tempo. Under de 11 k jag sprang så fick jag håll ett antal gånger, utan att det störde mig nämnvärt.

Jag kom hem efter dryga 58 minuter och när det dividerades med 11,36 km så fick jag ett snittempo på 5,07 och det är jag jäkligt nöjd med. Jag hade ett skönt flyt, utan att det någonsin kändes jobbigt. I slutet kändes det lite i knäna, som inte transporterat denna håriga kropp så långt på… ja, säkert två månader.

Nu är vi rätt möra och ligger i soffan och tittar på Zlatan. Forza!